|
При практическото приложение на софтуерния пакет "Къща на игрите" най-общо се следва следната схема на работа с отделните програми. Тази последователност има по-скоро препоръчителен, отколкото задължителен характер, тъй като обучението зависи изцяло от индивидуалните особености на детето, степента на заболяването, наличието на предишен опит при работа с компютър, дали се работи с група от няколко деца или индивидуално. Всички тези фактори са определящи при обучението и в зависимост от тях може да се наложи изключването на някои от програмите в схемата или промяна на последователността им.
ПРОГРАМА |
ВЪЗРАСТОВА ГРУПА |
ПРОДЪЛЖИТЕЛНОСТ НА РАБОТА |
ОБРАЗОВАТЕЛЕН АСПЕКТ |
ПСИХОЛОГИЧЕH АСПЕКТ |
Силуети
На 4 години |
До овладяване свободното движение с мишка, но не повече от 3 месеца |
Свободно движение с мишка, разпознаване на картинни изображения |
Съпоставяне между обект и сянка, развиване на вниманието във всичките му компоненти |
|
Сенки
На 4 години |
1. До овладяване на еднократно щракване с бутон 2. До овладяване влаченето при натиснат бутон, но не повече от 6 месеца |
Възможност за извършване на елементарна логическа операция |
Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез |
|
Звуци
На 4,5 години |
1. До овладяване еднократно щракване с бутон 2. До овладяване влаченето при натиснат бутон, но не повече от 6 месеца |
Възможност за извършване на елементарна логическа операция |
Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис |
|
Думички
Над 5 години |
1. До овладяване на еднократно щракване с бутон 2. До овладяване на влачене при натиснат бутон, но не повече от 6 месеца |
Възможност за извършване на логическа операция |
Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис, запознаване с графичния образ на думата |
|
Букви
Над 6 години |
1. До овладяване позициите на буквите от клавиатурата 2. До запомняне на буквите и графичният им образ |
Откриване и запомняне позициите на буквите от клавиатурата. Запознаване с графичният образ на буквите |
Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис, запознаване с графичния образ на буквите |
|
Думи
Над 7 години |
1. До овладяване позициите на буквите от клавиатурата 2. До овладяване на правописа на думите |
Откриване и запомняне позициите на буквите от клавиатурата. Запознаване с графичният образ на буквите и строежа на думите |
Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис, запознаване с графичния образ на думата |
|
Описание
Над 7 години |
До овладяване граматическият строеж на изречението |
Построяване на граматически правилни изречения |
Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис, запознаване с граматическите правила за построяване на изречения |
|
Балони
Над 7 години |
До овладяване граматическият строеж на изречението |
Построяване на граматически правилни изречения |
Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис, запознаване с граматическите правила за построяване на изречения |
|
Цифри
Над 6 години |
1. До овладяване позициите на цифрите от клавиатурата 2. До усвояване на умения за броене |
Усвояване на работата с цифровия блок от клавиатурата |
Развитие на абстрактно логическо мислене, формиране на количествени представи и представи за последователност и наредба |
|
Сравнения (Кое е по?)
Над 6 години |
1. До овладяване позициите на цифрите от клавиатурата 2. До усвояване на умения за броене и наредба на числата |
Усвояване на работата с цифровия блок от клавиатурата, извършване на логически операции |
Развитие на абстрактно логическо мислене, формиране на количествени представи и представи за последователност и наредба, формиране на понятията за по-голямо и по-малко |
|
Цветове
На 5, 6 години |
До овладяване на цветовете и техните имена |
Овладяване на цветовете и техните имена. Отработване на свободното движение с мишката и щракване с бутон на мишката. |
Развитие на абстрактно логическо мислене, формиране на цветови представи и съответствия между цветовете и наименованията им |
|
Оцвети
На 4, 5 години |
До овладяване работата с инструментите за оцветяване и придобиване на умения за съставяне на цветове |
Работа с инструменти. Оцветяване по модел. Съставяне на цветове |
Развитие на абстрактно логическо мислене, формиране на цветови представи, оцветяване по модел - избор на подходящи цветове и нюанси, съставяне на нови цветове различни от готовата палитра. |
|
При компютърното обучение на деца с церебрална парализа към СБДРЛДЦП работата с пакета "Къща на игрите" се съчетава и допълва с някои игри от пакета "ToolKid" предназначен за компютърно обучение от 1 - 4 клас в масово училище. От него най-често използваните игри са: "Карлсон", "Котенце", "Силует" (за отработване свободно движение на мишката), "Баница", "Звуци" (за отработване движението щракване с бутон на мишката), "Коледа", "Пролет" (за отработване движението влачене на обект от екрана при постоянно натиснат бутон на мишката), "Ядливко" (за овладяване работата с клавишите за навигация - стрелките, от клавиатурата), "Жаби" (наредба на числата), "Конвейр", "Облаци", "Ребус" (работа с клавишите с букви от клавиатурата, четене и писане), "Симетрия", "Оцвети", "Мерлин" (рисуване, оцветяване, построяване на обекти).
|