Оригинален сайт     Английски език


СОФТУЕР     ОБУЧЕНИЕ     ПУБЛИКАЦИИ     ЕКИП

СОФТУЕР ЗА ДЕЦА СЪС СПЕЦИАЛНИ НУЖДИ




"Къща на игрите" е софтуерен пакет предназначен за компютърно обучение на деца със специални нужди. Той е разработен изцяло на игрова основа. Игрите включени в него се използват, както за усвояване на умения за работа с компютър, по-специално с клавиатура и мишка, така и за придобиване на определени училищни знания. За създаването му е използвана средата Comenius Logo.

Comenius Logo е богата мултимедийна среда даваща възможност за съчетаване на графика, звук, анимация и видео, а диалогът се осъществява изцяло на български език, което я прави изключително подходяща за работа с деца. Тя е одобрена като учебно помагало с протокол № 14 от 17.09.1998 година на МОН и се използва при компютърно обучение от 1 до 4 клас в масовото училище. Средата не изисква големи ресурси и работи под голяма част от версиите на Windows като се започне от Windows 3.х, 95, 98, 2000, NT и XP. Тя притежава еднотипен инструментариум, което я прави атрактивна и лесна за използване.

Софтуерният пакет "Къща на игрите" е създаден, така че с него може да се работи по два начина - като всяко от съставящите го приложения се стартира самостоятелно през средата Comenius Logo или при стартирането на пакета, при което работата на системата остава скрита за потребителя. Ресурсите използвани за създаването му са изцяло авторски, като подбора на обектите, с които се работи е направен от специалисти логопеди и психолози и включва добре познати за децата обекти от обкръжаващата ги среда.

СОФТУЕР


"Къща на игрите" е софтуерен пакет с образователни игри разработен специално за компютърно обучение на деца с церебрална парализа, но е приложим и при обучението на деца с друг тип увреждане. Пакетът има две основни функции - за първоначално запознаване на децата с компютърната система и овладяване работата с мишката и клавиатурата, и за придобиване на основни знания от училищния курс. Поради специфичните физически и възрастови особености на основната група потребители, за които е предназначен продукта той е разработен изцяло под формата на игра. Действието се развива в Къщата на игрите, където отделните игри са групирани по области. За всяка област отговаря определен герой, който помага на децата. Той има своя стая в къщата и помощници, всеки от които отговаря за конкретна игра от съответната предметна област.

Главните герои обитаващи къщата са Господин Мишок, Госпожа Книжкова, Господин Сметалко, и Господин Моливко.


Представеният софтуерен пакет е продукт от съвместната работа на екип от Катедра Информационни технологии към ФМИ, СУ "Св. Климент Охридски" и специалисти логопеди и психолози към СБДПЛР ДЦП "СВЕТА СОФИЯ", със съдействието на Дружество "ЗНАНИЕ" - София.

НАЧАЛО

СТАЯТА НА ГОСПОДИН МИШОК

В тази стая са събрани игри предназначени за овладяване работата с мишката. Това са игрите, с които обикновено стартира компютърното обучение на децата, тъй като са свързани с овладяване работата с компютърната система. При овладяване работата с мишката разграничаваме четири основни движения:

Игрите включени в тази стая са предназначени именно за усвояване и отработване на тези движения. Те са три - "Силуети", "Сенки" и "Звуци". Освен умения за работата с мишката тези игри тренират визуалните и слухови възприятия на децата и развиват езика и речта, абстрактно-логическото мислене, способността за съпоставяне и разпознаване на цветни обекти, сенки и техните наименования.

СИЛУЕТИ

Играта "Силуети" е е предназначена за овладяване свободното движение на мишката. Тя се състои от три нива. В първо ниво на произволно място от екрана се зарежда жълт силует. Показалецът на мишката се позиционира в центъра на екрана и има същата форма. Целта е потребителят да придвижи мишката до силуета, който е неподвижен и да го покрие. Когато това стане силуетът става цветна картинка, а на екрана автоматично се зарежда нова комбинация. Във второ ниво ситуацията е същата, но броят на силуетите заредени на екрана е по-голям.
При трето ниво мишката приема реалният си образ, а на екрана се зарежда анимирана картинка. Целта е потребителят да придвижи курсора на мишката до картинката, когато това стане се стартира анимацията.
Първите две нива на играта дават възможност за индивидуални настройки на броя на обектите, който да се зарежда на екрана, а в трето ниво може да се регулира размера на курсора на мишката.

СЕНКИ

Играта "Сенки" е съставена от три нива и е предназначена за овладяване на движенията щракване с бутон на мишката и влачене на обект при постоянно натиснат бутон на мишката. При всяко от нивата потребителят трябва да открие правилното съответствие между заредените на екрана цветни картинки и сенки. При първо ниво на екрана се зарежда една сянка и няколко цветни картинки - трябва да се открие картинката съответстваща на сянката. При второ ниво има една цветна картинка и няколко сенки, като трябва да се открие сянката съответстваща на картинката. При трето ниво има еднакъв брой цветни картинки и техните сенки, като целта е те да се свържат, чрез влаченето им една върху друга.
Играта има възможност за индивидуални настройки на броя на обектите, който да се зарежда на екрана.

ЗВУЦИ

Играта "Звуци" се състои от три нива и се използва за овладяване на движенията щракване с бутон на мишката и влачене на обект при постоянно натиснат бутон на мишката. И в трите нива потребителят трябва да открие и свърже заредените на екрана картинки и чутите думи. При първо ниво има няколко картинки и един звук съответстващ на една от тях. При второ ниво звуците са няколко, а картинката е една и съответства на един от звуците, който потребителят трябва да открие и чрез влачене да пренесе до картинката. При трето ниво имаме еднакъв брой картинки и съответстващи им звуци, които потребителят трябва да свърже. Играта има възможност за индивидуални настройки на броя на обектите, който да се зарежда на екрана.Всеки от звуците е изобразен на екрана под формата на високоговорител, при щракване с мишката върху него съответният звук може да бъде прослушан повторно.

НАЧАЛО

СТАЯТА НА ГОСПОЖА КНИЖКОВА

В тази стая са събрани игри предназначени за овладяване работата с мишката и клавиатурата, като се отделя специално внимание на овладяване работата с блока с буквите от клавиатурата. Основните образователни задачи по отношение на практическата работа са намирането и запомнянето на позицията на клавишите с букви от клавиатурата. Освен това се представя и запомня графичният образ на буквите, като едновременно с това се осъществява връзка му буквата и съответстващият й звук (връзката графема - фонема). Тези знания и умения се надграждат като се усвоява строежа на думите и граматически правилният строеж на изречението с помощта на игрите за въвеждане дума от клавиатурата и конструирането на изречение по зададени думи.
Посредством тази група игри се осъществява развитие на фонемния гнозис, абстрактно логическото мислене, способностите за анализ и синтез.
Тук са включени игрите
"Думички", "Букви", "Думи" и "Описание".

ДУМИЧКИ

Играта "Думички" е предназначена за усвояване и затвърдяване уменията за работа с мишката и по-конкретно щракване с бутон на мишката и влачене на обект при постоянно натиснат бутон на мишката. Работи се с две множества – от картинки надписи с техните наименования. За работа с играта се изисква читателна грамотност. Потребителят се запознава с графичният образ на думата. Развива се абстрактно-логическото мислене и способностите за съпоставяне на обекти и намиране на съответствия. Играта се състои от три нива, при които потребителят трябва да открие съответствието между картинките и думите заредени на екрана. При първо ниво на екрана се зареждат няколко картинки и една дума съответстваща на някоя от картинките. Целта е потребителят да открие и посочи тази картинка. При второ ниво потребителят е поставен в обратната ситуация – на екрана е заредена една картинка и няколко думи една, от които съответства на картинката. Целта е те да се свържат. При трето ниво на екрана се зареждат няколко картинки и същият брой думи, съответстващи на картинките – като целта е да бъдат свързани чрез влачене с помощта на мишката. Играта има възможност за индивидуални настройки на броя на обектите, който да се зарежда на екрана.

БУКВИ

Играта "Букви" се състои от четири нива и е предназначена за овладяване работата с блока със символите от клавиатурата и по-специално намирането и запомнянето на позицията на всяка от буквите. Основната дейност, която се извършва е въвеждане на първата буква от наименованието на даден обект. Условието се чува при зареждането на комбинацията и може да се прослуша повторно чрез щракване върху въпросителната разположена в горния десен ъгъл на екрана.
Информацията, с която се разполага в различните нива е различна. При първо ниво на екрана се зарежда картинка, а над нея се изписва наименованието й. При второ ниво на екрана се изобразява само картинка. При трето ниво на екрана се зарежда сянка на обект. А при последното ниво в центъра на екрана се изобразява въпросителна и се чува думата чиято първа буква трябва да бъде въведена.
Играта развива абстрактно логическото мислене, анализ и синтез. Потребителят се запознава с графичния образ на буквите и съответстващите им звуци и се усвоява връзката между тях.

ДУМИ

Играта "Думи" се състои от три нива и е предназначена за овладяване работата с блока със символите от клавиатурата. Основната задача, която се поставя в различните нива е попълването на липсваща буква в дадена дума, като тя може да бъде на различни позиции в думата. При първо ниво на играта липсва първата буква на думата, при второ ниво - последната буква на думата, а при трето ниво - средна буква от думата (произволна буква от думата различна от първата и последната). И при трите нива освен думата с липсваща в нея буква, на екрана се зарежда и контура на обект чието наименование е изписано. При правилно довършване на думата на потребителят се предоставя възможност да оцвети обекта.

ОПИСАНИЕ

Играта "Описание" е предназначена за усвояване работата със символния блок от клавиатурата. Освен това тя развива знанията и умения за конструиране на граматически правилни изречения по предварително зададени думи. При стартиране на играта се изисква въвеждането на потребителско име, това дава възможност за запазване на резултатите от играта - кога е започнала и приключила работата, вярно и грешно въведени изречения.Работният екран на играта изобразява картинка и няколко думи. Част от думите съответстват на картинката. Целта е потребителят да изключи ненужните думи, а с останалите да конструира граматически правилно (започващо с главна буква и завършващо с точка) изречение, и да го въведе от клавиатурата. Играта дава възможност да се сменя картинката, по която се съставят изреченията, както и да се променя нивото на сложност (съставяне на прости изречения - само от подлог и сказуемо или съставянето на по-сложни изречения с участието и на други части на речта).

НАЧАЛО

СТАЯТА НА ГОСПОДИН СМЕТАЛКО

В тази стая са събрани игри предназначени за овладяване работата с цифровия блок на клавиатурата. Те развиват абстрактно-логическото мислене, запознават потребителя с графичния образ на цифрите от 1 до 9 и с наименованията им. Развиват умението за броене, формират количествени представи и представи за последователност и наредба. Подпомагат разбирането и усвояването на понятията за по-голямо и по-малко.
Тук са включени игрите
"Цифри" и "Сравнения".

ЦИФРИ

Играта "Цифри" се състои от три нива и е предназначена за овладяване работата с цифровия блок от клавиатурата. Основната задача, която се поставя в различните нива е въвеждане на цифрата съответстваща на броя на определени обекти разположени върху екрана. При първо ниво на екрана се зареждат произволен брой (между 1 и 9) еднакви картинки, като целта е потребителят да въведе от клавиатурата цифрата съответстваща на този брой. При второ ниво на екрана се изобразяват произволен брой (между 1 и 9) различни картинки. Целта е потребителят да въведе цифрата съответстваща на броя на всички картинки. При трето ниво на екрана се изобразяват произволен брой (между 1 и 9) картинки, някои, от които може да се повтарят. Целта е потребителят да въведе цифрата съответстваща на броя на точно определена картинка, чието наименование чува. Играта познава потребителя с графичния образ на цифрите от 1 до 9 и съответстващите им наименования, развива абстрактно-логическото мислене, умението за броене, формира количествени представи.

СРАВНЕНИЯ

Играта "Сравнения" е предназначена за формиране на количествените представи и по-конкретно за разбиране и усвояване на понятията по-голямо и по-малко, освен това с нея се затвърдяват уменията за работа с цифровия блок на клавиатурата. Задачата, която се поставя е сравняването на две произволно избрани цифри от 1 до 9. Всяка от тях се онагледява на екрана количествено със съответстващият й брой обекти разположени вертикално един над друг. Това онагледяване помага на потребителя да свърже цифрата с количеството, което тя обозначава. При изобразяването на обектите на екрана се чуват наименованията на съответните цифри и въпросът, например "Кое е по-голямо 5 или 2?". Изборът на цифрите, които се сравняват, както и на въпроса "по-голямо" или "по-малко" става по случаен начин. Целта е потребителят да въведе правилната цифра от клавиатурата. При въвеждане на отговор, въведената цифра се изписва на екрана и се чува наименованието й. Това помага на потребителя да свърже графичния образ на цифрата с наименованието и количеството, което тя обозначава.Играта дава възможност за индивидуални настройки на цвета на фона, характеристиките на шрифта и цвета, с които се изписват цифрите и интервала, в който да се менят сравняваните цифри (например, ако се определи интервал от 2 до 5 при поставянето на задачите ще се сравняват само цифрите между 2 и 5 включително, т.е. 2, 3, 4 и 5). Играта запознава потребителя с графичния образ на цифрите от 1 до 9 и съответстващите им наименования, развива абстрактно-логическото мислене, умението за броене, формира количествени представи и представи за последователност и наредба.

НАЧАЛО

СТАЯТА НА ГОСПОДИН МОЛИВКО

В тази стая са събрани игри предназначени за затвърдяване уменията за работата с мишката и клавиатурата. Чрез тях се научават цветовете и техните наименования. Усвоява се работата с набор от инструменти за оцветяване, съставяне на цветове и рисуване.
Тук са включени игрите
"Цветове" и "Оцвети".

ЦВЕТОВЕ

Играта "Цветове" е предназначена за запознаване с основните цветове и техните наименования. Състои се от две нива. При първото ниво на екрана се зарежда палитра с различни цветове и нюанси, а в средата й е изписано името на един от тях. Целта е потребителят да избере цвета, чието име е изписано. При второ ниво върху палитрата се изписват имената на цветовете, а в средата се изобразява петно с произволно избран цвят. Целта е потребителят да избере името съответстващо на този цвят. Освен изписването на наименованията на цветовете, те могат да бъдат чути. Това позволява на потребителя да свърже цвета освен с графичния образ на наименованието му и с фонетичния. Играта изисква читателна грамотност. Има възможност за индивидуални настройки при избора на цветовете, с които да се работи.

ОЦВЕТИ

Играта "Оцвети" представлява малък редактор за оцветяване. При стартирането й на екрана се зарежда работна маса с картинка за оцветяване и необходимите за това инструменти - четки, молив, кутия с бои за избор на цвят и палитра с неговите нюанси, кофичка даваща възможност за съставяне на нови цветове и нюанси. Освен инструментите потребителят разполага и с албум с готов модел на оцветяваната картинка. С негова помощ може да се избере нова картинка за оцветяване.

НАЧАЛО

ОБУЧЕНИЕ СЪС СРЕДАТА


При практическото приложение на софтуерния пакет "Къща на игрите" най-общо се следва следната схема на работа с отделните програми. Тази последователност има по-скоро препоръчителен, отколкото задължителен характер, тъй като обучението зависи изцяло от индивидуалните особености на детето, степента на заболяването, наличието на предишен опит при работа с компютър, дали се работи с група от няколко деца или индивидуално. Всички тези фактори са определящи при обучението и в зависимост от тях може да се наложи изключването на някои от програмите в схемата или промяна на последователността им.

Програма: СИЛУЕТИ
Възрастова група: На 4 години
Продължителност на работа: До овладяване свободното движение с мишка, но не повече от 3 месеца
Образователен аспект: Свободно движение с мишка, разпознаване на картинни изображения
Психологичен аспект: Съпоставяне между обект и сянка, развиване на вниманието във всичките му компоненти

Програма: СЕНКИ
Възрастова група: На 4 години
Продължителност на работа: До овладяване на еднократно щракване с бутон. До овладяване влаченето при натиснат бутон, но не повече от 6 месеца
Образователен аспект: Възможност за извършване на елементарна логическа операция
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез

Програма: ЗВУЦИ
Възрастова група: На 4,5 години
Продължителност на работа: До овладяване еднократно щракване с бутон. До овладяване влаченето при натиснат бутон, но не повече от 6 месеца
Образователен аспект: Възможност за извършване на елементарна логическа операция
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис

Програма: ДУМИЧКИ
Възрастова група: Над 5 години
Продължителност на работа: До овладяване на еднократно щракване с бутон. До овладяване на влачене при натиснат бутон, но не повече от 6 месеца
Образователен аспект: Възможност за извършване на логическа операция
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис, запознаване с графичния образ на думата

Програма: БУКВИ
Възрастова група: Над 6 години
Продължителност на работа: До овладяване позициите на буквите от клавиатурата. До запомняне на буквите и графичният им образ
Образователен аспект: Откриване и запомняне позициите на буквите от клавиатурата. Запознаване с графичният образ на буквите
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис, запознаване с графичния образ на буквите

Програма: ДУМИ
Възрастова група: Над 7 години
Продължителност на работа:До овладяване позициите на буквите от клавиатурата. До овладяване на правописа на думите
Образователен аспект: Откриване и запомняне позициите на буквите от клавиатурата. Запознаване с графичният образ на буквите и строежа на думите
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис, запознаване с графичния образ на думата

Програма: ОПИСАНИЕ
Възрастова група: Над 7 години
Продължителност на работа: До овладяване граматическият строеж на изречението
Образователен аспект: Построяване на граматически правилни изречения
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис, запознаване с граматическите правила за построяване на изречения

Програма: БАЛОНИ
Възрастова група: Над 7 години
Продължителност на работа: До овладяване граматическият строеж на изречението
Образователен аспект: Построяване на граматически правилни изречения
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическото мислене, анализ, синтез, развитие на фонемния гнозис, запознаване с граматическите правила за построяване на изречения

Програма: ЦИФРИ
Възрастова група: Над 6 години
Продължителност на работа: До овладяване позициите на цифрите от клавиатурата. До усвояване на умения за броене
Образователен аспект: Усвояване на работата с цифровия блок от клавиатурата
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическо мислене, формиране на количествени представи и представи за последователност и наредба

Програма: КОЕ Е ПО?
Възрастова група: Над 6 години
Продължителност на работа: До овладяване позициите на цифрите от клавиатурата. До усвояване на умения за броене и наредба на числата
Образователен аспект: Усвояване на работата с цифровия блок от клавиатурата, извършване на логически операции
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическо мислене, формиране на количествени представи и представи за последователност и наредба, формиране на понятията за по-голямо и по-малко

Програма: ЦВЕТОВЕ
Възрастова група: На 5, 6 години
Продължителност на работа: До овладяване на цветовете и техните имена
Образователен аспект: Овладяване на цветовете и техните имена. Отработване на свободното движение с мишката и щракване с бутон на мишката.
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическо мислене, формиране на цветови представи и съответствия между цветовете и наименованията им

Програма: ОЦВЕТИ
Възрастова група: На 4, 5 години
Продължителност на работа: До овладяване работата с инструментите за оцветяване и придобиване на умения за съставяне на цветове
Образователен аспект: Умения за работа с инструменти. Оцветяване по модел. Съставяне на цветове
Психологичен аспект: Развитие на абстрактно логическо мислене, формиране на цветови представи, оцветяване по модел - избор на подходящи цветове и нюанси, съставяне на нови цветове различни от готовата палитра.

При компютърното обучение на деца с церебрална парализа към СБДРЛДЦП работата с пакета "Къща на игрите" се съчетава и допълва с някои игри от пакета "ToolKid" предназначен за компютърно обучение от 1 - 4 клас в масово училище. От него най-често използваните игри са: "Карлсон", "Котенце", "Силует" (за отработване свободно движение на мишката), "Баница", "Звуци" (за отработване движението щракване с бутон на мишката), "Коледа", "Пролет" (за отработване движението влачене на обект от екрана при постоянно натиснат бутон на мишката), "Ядливко" (за овладяване работата с клавишите за навигация - стрелките, от клавиатурата), "Жаби" (наредба на числата), "Конвейр", "Облаци", "Ребус" (работа с клавишите с букви от клавиатурата, четене и писане), "Симетрия", "Оцвети", "Мерлин" (рисуване, оцветяване, построяване на обекти).

НАЧАЛО

ПУБЛИКАЦИИ


  1. 2001 – Ivanov I., Zafirova T., Jordanova N., (2001) paper “On mice and handicapped children”, proceedings, Eurologo’01: A Turtle Odyssey, Austrian Computer Society, Linz, Austria (само на английски език)
  2. 2001 – Ivanov I., Zafirova T., Jordanova N., (2001) poster “Special games for handicap children to get control on the mouse”, proceedings, Eurologo’01: A Turtle Odyssey, Austrian Computer Society, Linz, Austria (само на английски език)
  3. 2002 – И. Иванов, Т. Зафирова, Н. Йорданова, доклад “Софтуерни решения при училищна подготовка на деца с нарушения във фината моторика”, Национално Сдружение на логопедите и фониатрите в България, ІІІ-та Национална конференция “Ефективност на логопедичната терапия” – Балчик, 25 – 27 май 2002 г. (само на български език)
  4. 2003 – Т. Зафирова, доклад “Компютърно обучение на деца с церебрална парализа”, Център за независим живот и World Learning, семинар: “Информационни и комуникационни технологии за хора в неравностойно положение” – Габрово, 5 – 9 март 2003 г. (само на български език)
  5. 2003 – И. Иванов, Т. Зафирова-Малчева, доклад “Софтуер за деца със специални нужди”, Център за европейско образование и мултикултурни комуникации, Национална научно практическа конференция: “Новите технологии в образованието и професионалното обучение”, София, 16 – 17 май 2003 г. (само на български език)
  6. 2003 – И. Иванов, Т. Зафирова-Малчева, Н. Йорданова, доклад “Компютърът като път към речта”, Национално Сдружение на логопедите и фониатрите в България, ІV-ти Национален конгрес – София, 28 – 29 декември 2003 г. (на български и английски език)
  7. 2003 – Т. Зафирова-Малчева, Й. Аструков, доклад “Компютърното обучение – прозорец към света за децата с физически увреждания”, Национално Сдружение на логопедите и фониатрите в България, ІV-ти Национален конгрес – София, 28 – 29 декември 2003 г. (само на български език)
  8. 2004 – Т. Зафирова-Малчева, доклад “Компютърът като средство за социализация на деца с церебрална парализа”, Международен семинар „Образование за всички”, Център за педагогически изследвания, ШУ „Епископ К. Преславски” – Варна, 5 – 9 юли 2004 г. (само на български език)
  9. 2005 – Ivanov I., Zafirova-Malcheva T., Jordanova N., (2005) paper “Let`s play with keyboard”, proceedings, X Conference Eurologo’05: Digital Tools for Lifelong Learning, Warsaw, Poland, August 28-31 (само на английски език)
  10. 2005 – Ivanov I., Zafirova-Malcheva T., (2005) paper “In search of the keys…”, proceedings, X Conference Eurologo’05: Digital Tools for Lifelong Learning, Warsaw, Poland, August 28-31 (само на английски език)
  11. 2008 – Зафирова-Малчева Т., доклад "Операционните системи и достъпността", Шеста есенна научна конференция "120 години Софийски университет "Св. Климент Охридски" и развитие на педагогическата наука", Факултет по начална и предучилищна педагогика на СУ "Св. Климент Охридски", София 21 - 22 ноември 2008 г. (само на български език)
НАЧАЛО

ЕКИПЪТ

Ивайло Иванов - програмиране
Физически Факултет, стая 240
тел. +359 2 8161 861
София 1164, бул. Джеймс Баучер, 5
e-mail:
iivanov@fmi.uni-sofia.bg

Теменужка Зафирова-Малчева - дизайн и програмиране
Компютърно обучение на деца със специални нужди
Физически Факултет, стая 240
тел. +359 2 8161 861
София 1164, бул. Джеймс Баучер, 5
e-mail: tzafirovav@fmi.uni-sofia.bg

Нина Йорданова - консултант
e-mail: ninajordanova@yahoo.com





НАЧАЛО    СОФТУЕР    ОБУЧЕНИЕ    ПУБЛИКАЦИИ    ЕКИП